Mexico-Belize-en nu in Guatemala! - Reisverslag uit Semuc, Guatemala van Linda Post - WaarBenJij.nu Mexico-Belize-en nu in Guatemala! - Reisverslag uit Semuc, Guatemala van Linda Post - WaarBenJij.nu

Mexico-Belize-en nu in Guatemala!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

22 Februari 2013 | Guatemala, Semuc

Hallo!!
Het feit dat ik geen plan voor mijn reis heb gemaakt, pakt goed uit. Wat is het heerlijk om zo lekker ongehaast op m’n eigen gemak van her naar der te reizen. ‘Go with the flow’! Wel heb ik gemerkt dat ik mezelf af en toe vooruit moet schoppen, want ik vind het overal prachtig dat ik er wel wil blijven. Beter wordt t niet denk ik dan, maar wel dus!het lijkt wel of het steeds beter/mooier, paradijselijker wordt, ongelooflijk!

Ik ben erg snel tevreden hier; geef me een zee, strand, een hangmat om in te liggen en een fruitjuice om te drinken en dat alles met een heerlijk brandend zonnetje..en ik ben een totaal gelukkig mens!
Veel restaurants,shops etc hebben hier ook geen vaste openings en sluitingstijd, zij gaan met dezelfde ‘flow’.

- Ik ben ruim een maand in Mexico geweest, vooral aan de kust; onderwatergrotten,vissersdorpjes,en een week back to basic aan een nog niet ontdekt palmbomenstrand. Daarna ong anderhalve week in de eilanden van Belize, en nu sinds een paar dagen in Guatemala waar het vooral jungle, vulkaangebergten en vooral bloedheet en alles spotgoedkoop is. Mooi hoe ieder land weer een compleet ander landschap heeft.

-Mijn mooie idee om Spaans te leren, heb ik al n beetje laten varen. Alle motivatie is weggenomen.. Het Spaanse leerboek wat ik meezeul is meer irritant dan profijt. Er blijken veel verschillende soorten Spaans..ook zijn er wat landen in Central-America waar Engels de voertaal is. Ook graaf ik m’n eigen graf als ik wat vraag m’n beste Spaans; ik krijg een Spaans onverstaanbaar verhaal terug waar je u tegen zegt en je hebt dus geen antwoord op je vraag;p Veel backpackers die ik ontmoet,komen uit deze omgeving, dus dan doen zij het woord. The basics, daar houd ik het voorlopig maar bij. Ooit misschien..het is natuurlijk een mooie wereldtaal om te beheersen..

-Deze reis al veel leuke mensen ontmoet, grotendeels van de tijd reis ik met anderen. Wel zijn er minder backpackers deze reis dan ik had verwacht. Bijna iedereen reist hier samen, en veelal zijn dat koppels op zoek naar romantiek. Niet echt top om mee te reizen;) Sommige plekken zijn meer honeymoonbestemmingen..beetje gek soms dat ik deze in m’n eentje bezoek..

Wel superleuk om steeds weer met nieuwe mensen te reizen; ik leer heel wat verschillende culturen kennen en ik heb aan het eind van m’n reis gratis logeeradresjes over de hele wereld!:) Zo drink ik Argentijnse ‘matte?’ (soort thee-ritueel) en Fernet (soort bacardi), sta ik te kijken van de Amerikaanse vetzucht; bij elke hap een andere saus.. ,ontmoet ik Franse trailers die vertellen hoe gemakkelijk je alle dure kaasjes kunt stelen in de grote megastores. Een Frans-Canadese alcohol- verslaafde die piste in mijn dorm en elke ochtend opstond met ’n biertje. Een Mexicaan met een dubbelleven; zakenman met vrouw en kinderen in California en in Mexico een soort liefdadigheidsinstelling opgericht en daar vooral veel vriendinnetjes op nahoudt. Een Canadees die mij vertelt dat hij zijn leven vóór de kids leuker vond, en ga zo maar door. Erg interessant hoe verschillend mensen hun leven inrichten….wat een hoop keus!je kunt je leven vormgeven zoals je zelf wilt…mooi.

Ook moet ik zeggen dat het niet altijd makkelijk is om alleen te reizen hier. Zo heeft het me bijvoorbeeld heel wat moeite gekost om zélf te eten in een restaurant of alleen een bar in te stappen, en blijft het een beetje aftasten om zomaar backpackers aan te spreken ‘op zoek naar een nieuw reismaatje’. Ik verleg grenzen;)
Maar toch trek ik mijn eigen plan, ook al dacht ik dat eerst niet te kunnen vanwege de onveiligheid. En als ik leuke mensen ontmoet, is dat mooi meegenomen!

- Mannen..apart verhaal bij reizen van een vrouw alleen..
Ik gun jullie even een *stukje uit m’n reisdagboek*:
‘Gatverdegatverredamme!Het duurt even voordat ik het besef; een natte lik van onderarm tot ellebooghoogte, een tong, en weer iets nattigs..is dat een mond? Een weer een lik..nu ben ik ineens echt wakker. Het is de Fransman die onder mij in de kamer slaapt. En hij is mijn arm aan het likken...
Well…WTF! Een ‘GATVER’ in het Nederlands kan ik niet onderdrukken. Geen woord met hem gewisseld, en dan likkend en glimlachend mij goedemorgen groeten. Van welke planeet komt hij? uhmm nee sorry, even geen goedemorgen terug voor hem. Hmmz is dit nou dé echte French-kiss-ervaring? Haha’
‘Wat een nacht! Rot geslapen, kutmuggen!en waakzaam geslapen ook..Mexicaans jochie (schijnt 18, maar ik denk 14) kwam vannacht met ’n zaklamp op ‘bezoek’. Door de glazen pui hoor ik hem zeggen; tu, you, solida?solo?sleep? hmmz..als ik dit goed begrijp wil deze peuter naast mij komen liggen vannacht? Ik maak gebruik van mijn onkunde in het Spaans en negeer hem en zeg streng ’ Buenos nochas’ halverwege zijn zin en ik draai met m’n rug naar hem toe, zo dat moet duidelijk zijn. Daar krijg je toch wat van! De ene likt m’n arm en de ander vraagt of ie erbij mag liggen!’
Dit zijn maar twee verhalen, maar geloof me, ik heb er meer. Zo heeft de operator van de tourdesk waarbij ik een tour book, een hele date met mij voorbereid zonder dat ik dit weet, en ontmoet ik een Mexicaan die me meeneemt naar de stad om van de Mexicaanse cultuur te proeven, eindigt in alle dure winkels om vervolgens te vragen wat m’n favoriete parfum is en welke schoenen ik zou willen krijgen van hem, en zelfs zonder mijn medeweten voor m’n hostelovernachting heeft betaald.(oke, dat laatste was wel chill:P) Haha nu klinkt het grappig, maar soms is het het echt niet. Ik word er echt een beetje gek van. Het reizen met mannelijke backpackers heeft dan ook zeker mijn voorkeur; rust!haha totdat zij na een tijdje ook ‘welwillend’ worden. Life is hard..haha
mijn naam ‘Linda’ helpt ook niet echt mee..(sorry paps en mams, jullie hebben deze vast heel zorgvuldig uitgekozen 26 jaar geleden!) Linda betekent ‘beautifull’ in het Spaans. Je kan je voorstellen dat dit zelfs een opening voor een privégesprek is bij het invullen van elk officieel formulier waar dan ook.. als ik mezelf voorstel in het Spaans; zeg ik dus ‘ik ben mooi’. Nog een reden om geen Spaans te leren;)

-In Mexico at ik elke dag avocado. In Belize twee keer met dag lobster en in Guatemala heb ik de fruitjuices helemaal ontdekt, heerlijk!Ga ik missen in Nederland!Daar waar ik een week moet wachten voordat mijn 3 euro dure avocado rijp is..en waar kreeft een onbetaalbaar is, en waar smoothies vast duurder zijn dan 1 Euro.

- De hangmatten zijn overal in Central-America. De mensen hebben er standaard één in de huiskamer,elke shop verkoopt ze en zelfs op het strand lopen mensen rond om hangmatten te verkopen. Ik denk dat ik al weet wat er in m’n backpack mee terug gaat..ook al heb ik er al twee;)

- Wat betreft kamers/overnachtingen heb ik al veel variatie meegemaakt!
Een dorm waarbij een dronken vent op de grond plaste en vervolgens ernaast in slaap viel.
De mooiste kamer ooit, met een 360 view in Mexico.
Geslapen in een hangmat (doorgaans de goedkoopste optie in een hostel); klamboe eroverheen en je backpack op de grond onder je.
Tent aan een mangrove-gebied
Strandhuisje waar ik vanaf het balkon kolibries kon spotten
Dorm (slaapzaal)
Cabanas (privehutjes, vaak gemaakt van bamboe of palmbladeren)
Hotelkamers
Kamer waarbij ik de deur niet uitkon, als m’n bovenbuur aan het douchen was. aangezien het douchewater afgevoerd werd boven mijn voordeur.
Leuk, maar zeker ga ik mijn eigen bed als ik thuis ben erg waarderen!

Hoogtepunten Mexico:
Boottochtjes flamingo’s/fishing/birdwaching (zie foto’s)
Week back to basic in een nog niet geopend hotel (nog in aanbouw) waar ik met 5 andere backpackers een week op een nog-niet-ontdekt-palmbomenstrand heb genoten, niemand anders heb gezien. Spearfishen, zonnen, relaxen…
Grotten

Hoogtepunten Belize:
The Blue Hole overvliegen
Duiken
Lobsters eten

Als laatste nog een huishoudelijke mededeling;) Mijn huis is Rotterdam wordt verhuurd t/m 9 maart. Wie wil of kent iemand die tot 25 april (dan kom ik terug!) in m’n huisje zou willen?Kale huurprijs is 550,-, dus exclusief. Maar daar valt over te praten;)

Lieve mensen, jullie hebben er even op moeten wachten, maar hoop dat jullie tevreden zijn met dit bericht:P Ik denk aan jullie en vanuit Guatemala zeg ik;tabée!XX

  • 22 Februari 2013 - 07:13

    Pa:

    Hoi beautiful....
    Tja als we dat geweten hadden wat je naam betreft.... Dan blijk je dus toch een gelukte alien! Dank je wel Lin voor je mooie verhaal. Het leest als een trein. Wat een mega mensenkennis doe je op. Je leert goed op je intuitie vertrouwen. Wat voelt goed en wat niet. Veel plezier verder in Quatamala.
    liefs pa

  • 22 Februari 2013 - 08:45

    Mama:

    Hoi Linda,

    Wat een heerlijk verhaal om te lezen! Ik zie de situaties die je beschrijft al voor me. Je neemt weer een schat aan ervaringen mee naar Nederland, waar je nog lang van kunt genieten. Bovendien leer je jezelf goed kennen tijdens zo'n trip.
    Eén ding weet ik zeker; aan het eind van je trip zit er vast een hangmat in je backpack. In je tuin kan je je eigen paradijsje nabootsen en er is altijd wel iemand die met je wilt chillen.

    Dikke kus en een stevige knuffel X mama

  • 22 Februari 2013 - 16:42

    Karin:

    Hey zussie,

    Fijn, zo'n Lassie aan je arm...pfff. Ieuw!! Haha. De rest klinkt allemaal wel echt geweldig hoor. En top weer die foto's. Jij moet wennen als je weer terug in NL bent hahaha. Gelukkig zal er bij thuiskomst iig geen pak sneeuw liggen.

    Xxx

  • 05 Maart 2013 - 19:25

    Oma Frieda:

    Lieve Linda,

    Wat een verhaal weer, toch fijn te weten dat je goed voor jezelf kunt zorgen, weet wat goed zit en wat niet. Geniet maar van alles wat op je pad komt en houd daarbij je oogjes goed open. Blijf alert.
    Zaterdag je kaart uit Belize ontvangen en me verbaasd dat hij op het juiste adres is aangekomen, er was nl. om het adres van alles nog geschreven, uiteindelijk moet papier (in dit geval de kaart) optimaal gebruikt worden. Jouw vraag hoe het met oma gaat qua gezondheid, daarop is mijn antwoord alles gaat zo z'n gangetje.
    Dikke kus en een stevige knuffel van oma en natuurljk ook van Piet. Groetjes xxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Semuc

Linda

Actief sinds 27 Dec. 2012
Verslag gelezen: 1991
Totaal aantal bezoekers 24059

Voorgaande reizen:

09 Januari 2013 - 01 Mei 2013

Midden-Amerika

Landen bezocht: